Thuiswerken: 5 tips om gezond te blijven eten | Tara Vossers
23387
post-template-default,single,single-post,postid-23387,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.2.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
5 tips voor thuiswerken: hoe blijf ik gezond eten?

5 tips voor thuiswerkers: hoe blijf ik gezond eten?

Het is inmiddels een week geleden dat ik (Tara) het bericht plaatste om door de corona-crisis de praktijk tijdelijk te sluiten. Alle consulten zijn omgezet naar telefonische consulten of beeldbellen. Samen met miljoenen andere Nederlanders, ben ik sindsdien aan het thuiswerken.  En dat is alleen maar hartstikke goed. Samen moeten we corona de kop indrukken en thuiswerken helpt daar bij.

Thuiswerken kent ook nadelen. De snoeppot is binnen handbereik. Er is geen ‘sociale’ controle van collega’s hoe vaak je iets lekkers uit die snoeppot pakt. En je kan zo vaak als je wilt een (eet)pauze inlassen om even niet te hoeven werken. Met als resultaat meer kilo’s op de weegschaal. En wat als we nog lang niet van corona af zijn? Dan blijft het daar niet bij en volgen er waarschijnlijk nog  meer kilo’s. Zeker als je tussentijds jouw gedrag niet verandert. Via dit artikel geef ik je graag een aantal praktische tips zodat je nog snel aan de rem kan trekken.

Onderzoek de oorzaak

Het is niet gek dat deze corona-crisis veel met ons doet. Het zorgt bij veel mensen voor angst en stress. Hoe zorg ik dat ik financieel rond blijf komen? Hoe lang gaat deze crisis nog duren? Overleven mijn (groot)ouders het virus als ze dit oplopen? Deze gedachten zorgen voor veel emoties. Daarnaast is er ook nog eens weinig afleiding. Waar we normaal gesproken in het weekend met vrienden of familie afspreken, zitten we nu thuis op de bank.

Emoties en eten hebben een sterke connectie met elkaar. Sommige mensen weten dat ze hier gevoelig voor zijn, anderen zijn zich hier minder van bewust. In het geval van ‘emotie-eten’ eet je om jouw emoties te dempen. Je hoeft even niet met je gevoel bezig te zijn maar alleen met de lekkere smaak in je mond. En vervolgens met het volle gevoel in je maag. Echter is eten natuurlijk niet de oplossing. Het aanpakken van emotie-eten lukt alleen door jouw werkelijke behoefte te onderzoeken.

Mijn allereerste en meest effectieve tip is dan ook om de oorzaak van de drang naar eten te onderzoeken. Eet jij uit verveling, angst, stress, verdriet, boosheid of frustratie? Of is het omdat je werkt aan de keukentafel en je de hele dag een snoeppot voor jouw neus staat? Onderzoek waarom je doet wat je doet. Welk gedrag laat je zien? Welk gevoel ligt eronder? En welke behoefte heb je eigenlijk diep van binnen? Als je gestrest bent, gaat eten er niet voor zorgen dat de stress vermindert. Het zoeken naar ontspanning is dan een veel beter alternatief.

Praktische tips

Echt duurzame gedragsverandering bereik je alleen door de oorzaak van het probleem aan te pakken. Dat is ook precies de visie van onze praktijk. Om deze reden is de tip om de oorzaak te onderzoeken ontzettend belangrijk. Echter kan ik me ook voorstellen dat je behoefte hebt aan een aantal simpele en praktische tips om gezond te blijven eten tijdens het thuiswerken.

Tip 1: Structuur en dagritme

Zorg voor voldoende structuur en een vast dagritme . Sta elke werkdag op een vast tijdstip op en ga op een vast tijdstip naar bed. Plan je eetmomenten en zet een wekker. Spreek met jezelf af dat je direct gaat eten zodra de wekker gaat. Voorkom dat je werkplek en je eetplek in dezelfde ruimte zijn. Maak met jezelf de afspraak dat jouw werkruimte een eetvrije zone is.

Tip 2:  Een goede voorbereiding is het halve werk

Wat je niet in huis haalt kan je ook niet opeten. Maak het jezelf dus niet extra moeilijk door veel ongezonde snacks in huis te halen. Zorg er juist voor dat je veel gezonde snacks in huis hebt. Koop voldoende snoepgroenten en fruit. Daarnaast is het handig om direct na jouw ontbijt alvast de lunch klaar te maken. Ook helpt het om alvast de tussendoortjes op het aanrecht klaar te leggen. Zo grijp je makkelijker naar iets gezonds. Tot slot is het een gezond idee om na het ontbijt al een grote fruitsalade te maken. Je bent dan overdag niet veel tijd kwijt met het schillen van fruit. Ik durf te wedden dat je dan bij het thuiswerken veel sneller een schaaltje met fruit eet!

Tip 3: Leg verleidingen uit het zicht

Wanneer de keukentafel jouw kantoor is geworden, is het heel verleidelijk om vaker iets te gaan eten. De keukentafel associeer je sneller met eten dan wanneer je op de eerste etage aan een bureau werkt. Daarnaast zijn de keukenkastjes binnen handbereik en de snoeppot dus ook. Je vermindert de kans op snoepen aanzienlijk door op zoek te gaan naar een andere werkplek in huis. Zorg er daarnaast voor dat ongezond eten niet binnen handbereik is tijdens het thuiswerken. Doe het in een afgesloten pot en leg het uit het zicht. En bij voorkeur nog op een plek waar je niet zo snel en makkelijk komt, bijvoorbeeld in de kelder of op zolder.

Tip 4: Drink voldoende

Had je normaal zo’n lieve collega op kantoor die ervoor zorgt dat jij de hele dag voldoende drinkt? Nu is dat waarschijnlijk wel even wennen als je thuis werkt en op jezelf aangewezen bent. Betrap je jezelf erop dat je nu minder drinkt? Dan is het heel belangrijk daar iets aan te gaan doen. Als je (te) weinig drinkt, neemt de zin om te snaaien toe. Dorst en honger ga je dan met elkaar verwarren. In plaats van een glas water pakken, pak je weer een snoepje. Stimuleer dus jezelf om voldoende te blijven drinken. Zet een karaf met water op tafel (eventueel met een limoen, citroen, munt, komkommer of sinaasappel erin). Of zet een grote pot thee. Probeer minimaal 1,5 liter op een dag te drinken.

Tip 5: Lunch extra uitgebreid

Gebruik de extra tijd voor het maken van een uitgebreide lunch. Kook een eitje voor op brood. Maak een groente-omelet, een salade of snij rauwkost als extra beleg voor op de boterham. Maak van thuiswerken een gezond feestje. Extra voordeel is dat je door het toevoegen van extra groente en eiwitten langer een verzadigd gevoel hebt. Hierdoor neemt de kans op snacken in de namiddag af.

Hulp nodig?

En tot slaat als laatste tip: stay safe and stay healthy! Zorg goed voor jezelf en voor elkaar. Ook wij kunnen je op een afstandje helpen om beter voor jezelf te zorgen. Bijvoorbeeld door het emotie-eten aan te pakken of je te voorzien van (online) voedingsadvies. Ondanks dat we geen face-to-face consulten verzorgen, zijn we er voor je via de telefoon of video-bellen. Juist nu is dat extra waardevol, omdat jouw eetkeuzes misschien onbewust veranderen in deze crisistijd. Neem dus gerust contact op als je hulp, advies en tips nodig hebt. Wij staan voor je klaar! Lees meer over onze visie en werkwijze voor verantwoord afvallen en maak vandaag nog een afspraak.