Wat is een gezond voedingspatroon voor sporters?
23080
post-template-default,single,single-post,postid-23080,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.2.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
Wat is een gezond voedingspatroon voor sporters?

Wat is een gezond voedingspatroon voor sporters?

‘Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar een gezond voedingspatroon dat bij jou past’ is een veelgehoorde uitspraak. Daar ben ik het volledig mee eens. Er is namelijk helaas geen ideaal gezond voedingspatroon dat past bij iedereen. Elk persoon is anders, elk individu heeft een uniek lichaam met eigen behoeftes. Maar hoe kom je erachter welk voedingspatroon het best bij jou past? In dit artikel geef ik je een aantal aandachtspunten om je op weg te helpen.

 

Een ongezond voedingspatroon als oorzaak van jouw klachten

Ga je op dit moment energiek door het leven zonder klachten? Verloopt het sporten zonder maag-darmproblemen en ben je blij met je huidige gewicht? Ziet je huid er gezond uit en functioneren je organen naar behoren? Wat fijn! Waarschijnlijk heb je dan het voedingspatroon gevonden dat past bij jou en jouw lichaam. Geen reden dus om hier grote veranderingen in aan te brengen.

Maar wat als je wel klachten hebt? Jouw huid onrustig is? Jouw darmen niet naar behoren functioneren? Je de gehele dag met een opgeblazen buik loopt? Of je maagklachten hebt tijdens het sporten? Of als je niet tevreden bent over je gewicht? Dan is het zeker raadzaam om op zoek te gaan welke voeding deze klachten veroorzaken of verergeren. Helaas is het haast niet mogelijk om via lichamelijk onderzoek te achterhalen welke voeding je beter niet meer kan nemen. Er zijn verschillende bloedtesten op de markt. Echter zij geven slechts een indicatie, want het is nog niet geheel duidelijk hoe betrouwbaar deze bloedtesten daadwerkelijk zijn.

Begin met het bijhouden van een logboek

Jouw gevoel en jouw lijf liegen echter nooit. Probeer dus in deze zoektocht vooral naar deze signalen te luisteren. Om de signalen van je lijf in kaart te brengen adviseer ik je een uitgebreid logboek bij te houden. Hierin noteer je per dag wat en hoeveel je hebt gegeten en gedronken. Maar ook hoe je je die dag voelde. Wat je klachten waren en of het een stressvolle dag is geweest. Tot slot kun je desgewenst je ontlastingspatroon beschrijven en je gewicht noteren. Mocht je last hebben van huidproblematiek dan zou je eventueel nog wekelijks foto’s kunnen nemen van de probleemzones, zodat je dit over een langere periode met elkaar kan vergelijken.

Stap voor stap aanpassen van jouw voedingspatroon

Ga vervolgens stap voor stap kleine aanpassingen doorvoeren in je voeding. Door dagelijks het logboek bij te blijven houden overzie je makkelijk welke factoren positief of negatief veranderen. Mijn advies is om het voedingspatroon bewust en heel stapsgewijs aan te passen. Zo krijg je een veel nauwkeuriger beeld wat bepaalde voedingsmiddelen voor jouw lijf doen. Als je heel veel veranderingen tegelijk in jouw voedingspatroon doorvoert en je klachten vervolgens verminderen, weet je nog steeds niet concreet welke aanpassingen zorgen voor verbetering. Het kan de combinatie zijn van alle aanpassingen, maar de kans is ook groot dat het veranderen van één of twee voedingsmiddelen zorgen voor verbetering.

Neem uitgebreid de tijd

Kortom, het ontwikkelen van een passend en gezond voedingspatroon is een uitgebreide zoektocht. Deze zoektocht heb je niet in een paar dagen of paar weken voltooid. Hier moet je uitgebreid de tijd voor nemen. Deze zoektocht is ook niet altijd gemakkelijk. Toch is het veel waard om goed voor je lijf te zorgen. Het levert je veel informatie op en hopelijk uiteindelijk ook klachtenverlichting, een lager gewicht of een gezondere huid.

Hulp nodig? Ik help je graag!

Met bovenstaande artikel heb ik je (als sporter) houvast gegeven op weg naar een beter voedingspatroon. Kom je er niet uit en wil je hulp welke voeding je beter wel of niet kunt nemen?  Ik help je graag door een individueel (sport)voedingsadvies om een duurzaam gezond voedingspatroon te bereiken. Je ontvangt een volledig op maat gemaakt advies passend bij jouw eetgewoonten,  leefvoorkeuren en sportpatroon. Samen gaan we voor succes! Lees meer over mijn visie en werkwijze voor sportvoedingsadvies en/of maak vandaag nog (online) een afspraak.

Artikel voor hardlopen.nl

Bovenstaand artikel is voor hardlopen.nl geschreven. Hardlopen.nl  is dé website voor alle hardlopers – van prille beginners tot door de wol geverfde marathonlopers. Het platform helpt hardlopers om de sport succesvol, blessurevrij en met plezier te beoefenen. Je vindt er betrouwbare artikelen, trainingsschema’s, hardloopevenementen en clubs bij jouw in de buurt.  Neem zeker eens een kijkje!