Afvallen door alleen meer te bewegen? - Tara Vossers
21971
post-template-default,single,single-post,postid-21971,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.2.1,smooth_scroll,no_animation_on_touch,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive
Afvallen door meer te bewegen

Afvallen door alleen meer te bewegen?

Al langer heb je de wens om gewicht te verliezen. Maar het liefst zou je eigenlijk zo willen blijven eten zoals je nu doet. Eten is immers lekker en het volgen van een dieet hou je toch niet vol (en terecht!). Is het mogelijk om af te vallen door alleen meer te gaan bewegen? Ik neem je in dit artikel mee voor een rekenvoorbeeldje.

 

Om één kilo vet

…in de week te verliezen moet je 7777 kilocalorieën extra verbruiken. Dat komt neer op ruim 1100 kilocalorieën per dag. Waarschijnlijk ben je nu ook al overdag actief. Naar het werk fietsen, de hond uitlaten of boodschappen doen zijn daar enkele voorbeelden van. Echter doet dat op dit moment niks met je gewicht. Je gewicht wordt niet hoger maar ook niet lager. Om dus één kilo in de week af te vallen, dien je dus dagelijks ruim 1100 kilocalorieën extra te bewegen, naast de beweging die je al doet.  Het rekenvoorbeeldje wil echter in de praktijk nog weleens anders zijn. Elk lichaam is anders en elk lichaam reageert anders, het kan dus voorkomen dat het afvallen in de praktijk er anders uit ziet dan simpelweg dit rekenvoorbeeldje volgen.

Om je toch een indruk te geven van de hoeveelheid te verbranden calorieën, laat ik je hierbij een aantal voorbeelden zien. Om 1100 calorieën te verbranden kan je dagelijks 1,5 uur extra gaan hardlopen. Ook kan je ervoor kiezen om dagelijks bijna twee uur op redelijke hoge intensiteit extra te gaan fietsen. Het is ook een optie om dagelijks bijna twee uur extra te gaan fitnessen of twee uur te gaan aerobicen. Tot slot kan je er ook voor kiezen om dagelijks bijna 5 uur extra te gaan wandelen*.

Kortom, afvallen door alleen meer te gaan bewegen is zeker mogelijk.

Alleen kost het je heel veel extra tijd, energie en inspanning. De vraag is of afvallen op deze manier, naast een drukke baan en een druk privé leven, houdbaar is op de langere termijn. De kans dat je soms even geen tijd hebt om 5 uur extra te gaan wandelen op een dag, is redelijk aanwezig. Tevens zullen de gewrichten en spieren ook enorm moeten wennen aan deze extra hoeveelheden beweging, wat kan resulteren tot een vergrote kans op blessures.

Mijn advies?

Om een duurzaam gewichtsverlies te bereiken die praktisch gezien makkelijk vol te houden is, is extra bewegen én op je voeding letten de beste combinatie. Waarbij je jezelf niet op een streng dieet moet zetten, want ook dat is op de langere termijn moeilijk vol te houden. Kies ervoor om iets meer te bewegen en kleine aanpassingen in de voeding te doen. Waarbij het absoluut belangrijk is om gezond en lekker (minder gezond) eten af te wisselen. Alles om een nieuw eetpatroon op langere termijn vol te kunnen houden. Hulp nodig? Ik help je graag!

*De verbruikte calorieën is een gemiddelde inschatting. De werkelijke hoeveelheid kan verschillen, afhankelijk van lengte, gewicht, leeftijd, geslacht, hoeveelheid spiermassa, intensiteit, hartslag, etc. 

Bron: Eigen Kracht